לעיתים אנו פוגשים בשוטרי תנועה אשר מסמנים לנו לעצור בצד בשל עבירה שביצענו, ולפעמים בשל מחסומים לצורך ביצוע בדיקות שגרתיות כפי שהמשטרה נוהגת לעשות, וישנם גם מחסומים לצורך ביצוע בדיקות אלכוהול לנהגים וכו‘.

להלן כמה טיפים חשובים להתנהלות מול משטרת התנועה ומול כל שוטר/פקח בפרט.

  • ראשית כבדו את השוטר אשר מבצע את עבודתו וצייתו להוראות ולהנחיות- כאשר שוטר תנועה מורה לכם לעצור בצד ולהציג מסמכים, יש לציית להוראותיו. תחסכו מעצמכם תירוצים שאותם השוטר שומע עשרות פעמים כל יום ועשו כפי שהתבקשתם. אי ציות לשוטר היא עבירה חמורה, ואין שום סיבה להחמיר את מצבכם.

 

  • התנהגו בצורה מכובדת – השוטר נמצא שם בכדי לעשות את עבודתו המקצועית ובסופו של דבר לשמור עלינו בדרכים מנהגים מפרי חוק אשר מסכנים נהגים אחרים.לעיתים ניסיון לדבר אל ליבו של השוטר יכול מאוד לעזור לכם. אולי הוא יוותר לכם הפעם ויסתפק באזהרה, אולי יפחית את חומרת העבירה ואולי יוריד קצת בנקודות. אומרים שהחיים והמוות ביד הלשון, ולכן כדאי מאוד להתנהל בצורה מכבדת ולשמור על כבודכם וכבוד השוטר.

 

  • היו זהירים בהתנצלויות – להתנצל כאשר טועים זה בהחלט מעשה ראוי, אך במקרה של עבירות תנועה המשמעות של סליחה הרבה פעמים יכולה להתפרש  כהודאה באשמה. כאשר השוטר מבקש את תשובתכם בכדי לרשום בדו”ח אל תתנצלו, עימדו על כך שהשוטר ירשום את טענותיכם שכן הם יכולות לעזור לכם בהמשך ובמידה ותגיעו לבית משפט לתעבורה.

 

  • אל תסרבו לבדיקת אלכוהול – אם מישהו ייעץ לכם אי פעם לסרב לבדיקת הנשיפה ו/או בדיקת דם, זוהי ככל הנראה לא העצה הנכונה ורק תחמיר את מצבכם שבעתיים. מלבד מקרים בודדים שבהם ישנה מניעה רפואית לכך.
    מבחינת החוק סירוב לבדיקה מביא מייד להאשמה בנהיגה בשכרות ולהגשת כתב אישום חמור לבית המשפט לתעבורה (גם אם לא שתיתם כלל). על השוטר להסביר לכם את מטרת הבדיקה ואת המשמעות המשפטית של הסירוב לבדיקה. לדקויות הללו יש הרבה משמעות ומשקל משפטי בהמשך בבית המשפט לתעבורה. במידת האפשר נסו לתעד את האירוע, בהרבה מקרים תיעוד מלא של האירוע יכול להבליט כשלים בעבודת השוטרים, כשלים אשר יכולים להוביל להקלה בעונש, תיקון כתב אישום ולעיתים גם לזיכוי.

 

  • חשיבות מילוי תקין של הדו“ח – על שוטר התנועה לרשום דוח המפרט באופן האופטימאלי את נסיבות העבירה. השוטר ירשום גם את טיעוניו של הנהג, לכן אם יש לכם משהו לומר להגנתכם, ציינו זאת בפני השוטר וודאו שהדברים נכתבים בדוח התנועה. זה יעזור לכם במידה והדברים יגיעו לבית המשפט.

 

  • תעדו את הדברים – תעדו את נסיבות האירוע (דו”ח מהירות, תאונת דרכים, מחסום נהיגה בשכרות) תוכלו להיעזר במצלמת הסלולר (רק כאשר אתם לא בנהיגה) או בחבר/ה שישב/ה איתכם ברכב, גם מצלמת דרך יכולה לעזור.

 

בהתאם לנסיבות המקרה והאירוע חשוב לצלם  כל גורם חיצוני שהפריע/גרם לתאונה להלן כמה דוגמאות:

  • כביש היה משובש (בור, חור או כל מפגע אחר)
  • כתם שמן בכביש שגרם לתאונה.
  • רכב שחנה במקום אסור וחסם לכם את שדה ראייה.
  • שלט לא תקין או רמזור לא תקין.
  • וכל מה שנראה לכם חשוב וזכרו ככל שהתמונה ו/או הסרטון צולמו קרוב יותר למועד קרות התאונה המשקל המשפטי שלהם יהיה גבוה יותר.

 בהנחה שזה רלוונטי, תעדו הכל זה רק יכול לעזור לכם בהמשך.

       התקינו מצלמת דרך ברכב:

מצלמת דרך מצלמת כל זמן שאתם נוהגים, הרבה פעמים בהתבוננות בסרטונים, ניתן לראות עדים שהמשטרה פספסה, נהגים אשר נהגו בפרעות וגרמו לתאונות, הולך רגל שקפץ לכביש, מפגע בכביש, כלב שקפץ לנתיב, נהג ש”חתך” ועוד ועוד…

הראייה  הכי טובה שלכם הוא הסרטון ממצלמת הרכב שכן ניתן להגישו כראייה בבית המשפט לתעבורה ובהרבה מקרים יוביל להקלה בעונש ולעיתים אף לזיכוי של הנהג.

 

נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה.

בברכה,

עו”ד גילי קרמר